woensdag 28 januari 2009

Vroeger op school

Wie weet nog wie wie is?

1 opmerking:

Unknown zei

Vroeger op school;
Hier zien we meneer de Bert, de laatste meester en hoofd van het school
tje. Van links naar rechts, Mattie Louwerse, daaronder Koos Polderdijk, daaronder Piet Baaijens, de laatste leerling die het schooltje volledig 'uitdiende' ondergetekende. Rechtsboven Nico Baaijens en daaronder Jan Baaijens, 3 broertjes van Hof Nooitgedacht van Jan Baaijens.
Meer over het schooltje kunnen we lezen in o.m. Arneklanken van 2007, daar heb ik een aantal artikelen daarover geschreven. Lid worden kost een 10,-
In het laatste nummmer schreef ik over de eerste dag dat Kleverskerke aangevallen werd. In het maart nummer volgt deel 2. Voor aanvullingen hou ik mij aanbevolen. In één van de eerste nummers schreef ik over de katholieke tijd met namen van pastoors ea. die te Kleverskerke waren. Thuis nog meerdere artikelen die nog geplaatst moeten worden. Vanaf 1200 staan zoveel mogelijk gegevens in mijn computer, bijv. over landeigenaren, blokken, landbouwers, uitgewerkte doop en trouwboeken, alle krantenknipsel enz.
Met veel oude Kleverskerkenaren gesprekken gehad en opgeschreven. Voor de Wete (onder leiding van Wim vd Heiden) heb ik de oude veldnamen van KLeverskerke zoveel bijeen vergaard, daar is een aantal jaren ook een boek met 2 grote kaarten verschenen. Helaas is het niet helemaal betrouwbaar overgezet. Dit is globaal wat ik over Kleverskerke kan vertellen. Onze familie kwam als landbouwers in 1799 op het Hof met de Terp wonen, de Meibloem genoemd. Mijn grootvaders broer Adriaan boerde op Meiburg, dit was vroeger een buiten, zie Arneklanken. Kleverskerke had er nog 2, namelijk Hof Kleverskerke, nu Core, voorheen oa. Franse, Arendse en Johannis Petri vd Brande. De Meibloem heeft waarschijnlijk Klein Weiburg geheten, omdat dat bij het buiten van de regent hoorde.
Met vriendelijke groet, Arnemuiden, P.A. Baaijens